onsdag 5. september 2012

Savnet - Sigrid Giskegjerde Schjetne



En sak som opprør meg og hele resten av Norge er forsvinningssaken om Sigrid Giskegjere Schjetne. Når man selv har en datter på 17 år kan man til en viss grad sette seg inn i den fortvilte situasjonen foreldrene er i, som sitter hjemme og venter på livstegn. Allikevel kan man absolutt ikke 100 % sette seg inn i disse foreldrenes forferdelige dager- ens barn er borte og dagene går uten tegn til at hun skal dukke opp. Politiet er mindre optimistiske om å finne henne i live og behandler saken som en kriminalsak. Når jeg ser nyhetene idag er det en privatdetektiv som uttaler seg og synser rundt forsvinningen. At TV2 lager en sak rundt denne privatdetektiven sine antagelser syntes jeg de skulle latt være. Han uttaler seg på et grunnlag utfra medias vinkling, og han som intervjuer legger jo svarene på en måte i munnen hans. Dette blir for meg et innslag om å dramatisere snarere enn å engasjere. Det er nok drama som det er i denne saken, og jeg mener man bør la politiet gjøre jobben sin - for jeg er sikker på at de gir den høyest mulig prioritet. Politiet har også gått ut med at man ikke skal spre rykter og løse antakelser, Facebooksiden ble stengt av samme grunn: det ble for mye synsing og rykter. Nettavisen hadde også en sak om en krimekspert som fikk uttale seg om saken og lagde et stort oppslag rundt dette. Min mening er at disse såkalte ekspertene som har sine meninger om denne saken heller bør tipse politiet om de mener de kan være til hjelp, og ikke bruke media for å få mer fokus på seg selv enn saken.
Slik journalistikk er noe vi stadig ser i media, og jo verre nyheter jo flere seere/lesere, men ta nå hensyn til familien i denne saken og hjelp til på en ordentlig måte istedefor å lage mer antakelser og synsing. Så dagens oppfordring fra meg er: skjerp dere media.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar